Kinderen aan het fruit !

Veel kinderen (en volwassenen) eten onvoldoende fruit en groenten.

Dat het belangrijk is om voldoende vitaminen binnen te krijgen, lijkt iedereen het over eens. Maar hoe zorg je er nu voor dat het ook gebeurt? Iedereen weet dat het belangrijk is om gezond te eten. O.a. het CBS publiceert regelmatig cijfers hierover. Maar hoe zorg je er nou voor dat je kinderen (en jijzelf) aan de benodigde hoeveelheid komen.

Hier volgen enkele tips om het gemakkelijker en leuker te maken.

Geef het goede voorbeeld.

Hier begint het natuurlijk mee! De meeste kinderen zien hun ouders als hun voorbeeld. Door kinderen van kleins af aan het goede voorbeeld te geven, zal het de gewoonste zaak van de wereld zijn om geregeld fruit eten.

Vaste momenten.

Bouw een vast fruitmoment in. Regelmaat en rituelen zijn ook heel belangrijk voor kinderen. Bijvoorbeeld voor in de pauze op school of meteen na school. Of na het sporten de energie aanvullen met fruit in plaats van een zakje chips of een snoepzakje. (heeft jullie school al schoolfruit?)

Varieer.

Elke dag dezelfde appel kan gaan vervelen. Varieer daarom met fruit. In diverse seizoenen zijn er verschillende soorten fruit te koop. Laat ze ook eens kennis maken met echt exotisch fruit. Er is genoeg keuze.

Samen.

Ga samen met je kind(eren) naar de (super)markt en laat ze zelf ook fruit uitkiezen. Zelf uitgezocht nodigt net iets meer uit om het te eten. Daarnaast is het ook nog eens gezellig om samen op stap te gaan.

Eigen fruit.

Kweek je eigen fruit. Leg samen een moestuintje aan. Met een paar zakjes zaadjes en een stukje tuin is het zo geregeld. Laat ze zelf de moestuin onderhouden, zodat ze vol trots hun eerste eigen gekweekte fruit mogen oogsten en eten. Minder geduld? Met een fruitboompje of plant is sneller resultaat te behalen.

Fruitbordje.

Een leuk opgemaakt fruitbordje met verschillend en voorgesneden fruit nodigt net iets meer uit om ervan te smullen. Voorgesneden fruit is makkelijker te eten. Maak het bordje samen leuk op en wees creatief.

Smoothie.

Er zijn 1001 recepten voor smoothies. Creëer en maak samen je eigen smoothie.  Fruit dat normaal niet zo goed gegeten wordt zijn in een smoothie overigens makkelijk te “verstoppen”. Dat geldt ook voor groenten. Al eens aan gedacht om bijvoorbeeld verse spinazie toe te voegen? Een gemakkelijke manier om een grote dosis en diverse vitaminen binnen te krijgen.

Als volwassene moeite met voldoende fruit binnen krijgen? Hebben jullie al werkfruit op de werkplek?

Veel plezier en geniet ervan!

 

VitaminenExpress

Neem direct contact op!





Verzenden
Verzenden

Neem direct contact op!





Verzenden
Verzenden